Symbol:
3137

Wydział:
Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Podstawa prawna:
1. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
2. ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach,
3. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
4. ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
5. uchwała Nr XXVIII/149/2012 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2012r. poz. 6284),
6. uchwała Nr XXIV Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 26 maja 2020 r. w
sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty i ustalenia stawki za pojemnik o określonej pojemności (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2020r. poz. 4770),
7. uchwała Nr XXXIII/1999/2021 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 24 marca 202r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2021r. poz. 2675),
8. uchwała Nr XXXIII/198/2021 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łęka Opatowska (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2021r. poz. 2674),
9. uchwała Nr XXV/103/2016 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 29 czerwca 2016r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2016r. poz. 4425),
10. uchwała Nr XXIV/145/2020 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2020r. poz. 4769).


Opłaty:
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub
prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17,00 zł.

Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać bezpośrednio w kasie Banku Spółdzielczego w Łęce Opatowskiej lub dokonać przelewu, przekazu na rachunek bankowy: Urząd Gminy Łęka Opatowska nr konta: 69 8413 0000 0100 0101 2000 0102.

Płatność można dokonać kartą lub gotówką; płatność gotówką w kasie Banku Spółdzielczego może być wniesiona do godziny 14:30, kartą do godziny 15:30.
Dowód wniesionej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.


Termin odpowiedzi:
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Jednostka odpowiadająca:
Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,
Urząd Gminy Łęka Opatowska,
ul. Akacjowa 4 pok. 111,
Inspektor ds. gospodarki komunalnej tel. 62 7814532


Tryb odwoławczy:
Od decyzji wydanych w postępowaniu przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy Łęka Opatowska w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Uwagi:
1. Właściciele nieruchomości, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2. Właściciele nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
3. Jeżeli obowiązki wskazane w ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy,
4. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową,
5. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest większa niż trzy, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna,
6. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec; ustalenie opłaty następuje od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość,
- w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne; z wyjątkiem właścicieli nieruchomości, którzy złożą w ustawowym terminie oraz na określonych w ustawie warunkach, oświadczenie o wyłączeniu się z systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zorganizowanego przez gminę,
7. W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana,
8. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta gminy oraz właściciela nieruchomości,
9. Wójt gminy na podstawie powiadomienia, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
10. Wójt gminy określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące lub za rok, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej,
11. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym, wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa może żądać od właściciela lokalu, osoby, której służy spółdzielcze prawo do lokalu lub osoby faktycznie zamieszkującej lokal podania danych niezbędnych do ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
12. Dopuszcza się złożenie odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków lub ich części w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, jeżeli poszczególne budynki lub ich części posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów komunalnych,
13. Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
14. W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt gminy zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego,
15. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta gminy deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
16. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana,
17. Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny,
18. Właściciel nieruchomości może złożyć nową deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia,
19. W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt gminy określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze,
20. Wójt gminy w celu weryfikacji złożonych deklaracji może wykorzystać informacje i dane znajdujące się w jego posiadaniu oraz posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
21. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości określonej w decyzji, obowiązuje do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty,
22. Po doręczeniu decyzji, złożenie deklaracji nie jest dopuszczalne, jeżeli nie następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty, w tym stawki opłaty,
23. W przypadku zmiany danych zamieszczanych w deklaracji lub zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do złożenia deklaracji są obowiązani właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli nie złożyli skutecznego oświadczenia o wyłączeniu z gminnego systemu gospodarowania odpadami, wobec których została wydana decyzja,
24. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje
się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują wójtowi gminy,
25. Kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu,
26. Kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - podlega karze grzywny; kto wbrew złożonej informacji, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne - podlega karze grzywny,
27. Postępowanie w sprawach kar grzywny toczy się według Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia; do ich nakładania w drodze mandatu karnego uprawniona jest Policja,
28. Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym,
29. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub uniemożliwia wójtowi gminy, lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji ze stanem faktycznym -wójt gminy stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia. Utrata prawa do zwolnienia, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z tych przesłanek.
30. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
31. Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.



Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Treść informacyjna dla osób składających deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych będzie Gmina Łęka Opatowska, reprezentowana przez Wójta Gminy Łęka Opatowska z siedziba przy ul. Akacjowej 4, 63-645 Łęka Opatowska.
Może się Pani/Pan z nim kontaktować w następujący sposób:
- istownie na adres: Urząd Gminy Łęka Opatowska, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska
- poprzez e-mail: sekretariat@leka-opatowwska.pl
- telefonicznie: 62 78 14 520
2. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych. Jest to osoba, z którą może się Pani/Pan kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Z inspektorem ochrony danych może się Pani/Pan kontaktować poprzez e-mail: inspektor@myiod.pl lub w bezpośrednio w Urzędzie Gminy.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez nas celu ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
4. Będziemy przetwarzać Pani/Pan dane osobowe na podstawie przepisów prawa:
- art. 6m ust. 1b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
W przypadku udostępnienia przez Panią /Pana numeru telefonu lub adresu email w celu ułatwienia kontaktu, podstawą przetwarzania przez nas tych danych będzie Pani/Pana zgoda.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez minimum 10 lat, następnie Archiwum Państwowe po ekspertyzie dokumentów może podjąć decyzję o ich zniszczeniu lub przekwalifikować na kategorię A i wtedy Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez Urząd przez 25 lat od stycznia kolejnego roku po zakończeniu Pani/Pana sprawy a następnie zostaną przekazane do Archiwum Państwowego, gdzie będą przetwarzane wieczyście.
6. Odbiorcami, do których mogą być przekazane Pani/Pan dane osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa. Odrębną kategorię odbiorców, którym mogą być ujawnione Pani/Pana dane są podmioty, z którymi Urząd zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych dla użytkowanych w Urzędzie systemów informatycznych oraz wywozu i odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy.
7. W odniesieniu do danych pozyskanych przez nas przysługują Pani/Panu następujące uprawnienia:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych;
- w przypadku danych osobowych uzyskanych na podstawie zgody, ma Pani/Pan prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie Pani/Pana zgody przed jej wycofaniem.
Aby skorzystać z powyższych praw, należy się skontaktować z nami lub z naszym inspektorem ochrony danych (dane kontaktowe zawarte są w punktach 1 i 2.
8. W przypadku nieprawidłowości przy przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
9. Podanie przez Panią?/Pana danych osobowych w zakresie art. 6m ust. 1b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest obowiązkowe a ich niepodanie będzie skutkowało niemożnością? skutecznego złożenia dokumentu i może skutkować odpowiedzialnością karno-skarbową. Wyjątek stanowią dane dotyczące numeru telefonu lub adresu email, który jest podawany dobrowolnie w celu ułatwienia kontaktu.



Dokumenty